• 009141158408
تحلیل لوگو بیمه آسیا 23 ژانویه 2021

 

تحلیل لوگو بیمه آسیا

طراح لوگو: مصطفی اسداللهی

موضوع نشانه:خدماتی

تحلیل گر: ابوالفضل خاتمیان

چکیده

نشانه شناسی از جمله روش نو نقد است که برای تحلیل لوگو قسمت های مختلف هنر به کار برده می شود. از دیدگاه نشانه شناسی د سته بندی نشانه ها برحسب ترکیب عناصر زبانی و شمایلی انجام می گیرد، بنابراین دسته ای از نشانه ها فقط از عناصر زبانی هستند که به آن نشانه نوشتاری می گویند. دسته ای دیگر با ترکیب عناصر شمایلی طراحی می شوند که به آن نشانه شمایلی می گویند و آخری از تلفیق عناصر نوشتاری و شمایلی ساخته می شوند که به آن نشانه تلفیقی می گویند.در این پژوهش سعی شده است عناصر بصری نشانه نوشته بیمه آسیا، با روش نقد ترکیب و محتوا مورد بررسی قرار گیرد.

 

واژگان کلیدی

شمایلی –تلفیقی – نشانه- عناصر بصری

 

 مقدمه

 

طراحی لوگو و نشانه یکی از مهمترین فعالیتهای هر سازمان است. وجود یک لوگوی اختصاصی جایگاه سازمان و نهاد مورد نظر را در جامعه ارتقا می دهد که در عین سادگی، اختصار و زیبایی باید کاملا گویا و دارای هویت بصری باشد لوگو تایپ یکی از اصطلاحات به کار رفته در تایپوگرافی است که به معنای طراحی با حروف مفرد و ترکیب است.(چارئی، ۲۶،۱۳۹۲)

 

تحلیل نشانه

نجابتی در مورد تحلیل لوگو می گوید که در فرهنگ عموم مردم قفل معنای غیر قابل نفوذ بودن را می دهد که به خاطر آن نمی توان درون آن نفوذ کرد،که حالتی تایپوگرافی مانند از قفل به خود گرفته است.

در لوگو بیمه آسیا دو نقطه وجود دارد که نشان گر برابری و تدای کننده دو نگهبان می باشد، و بودن دو خط عمودی در نشانه حالت تعادل و متقارن بودن،محکم بودن را القا می کند چون در کل خط عمودی نشانگر مقاومت و ایستایی است که در نشانه حس اعتماد و امنیت را به مخاطب ایجاد می کند،مثال می توان معماری اسلامی زد که همه آنها از تعادل خاصی برخوردارند.

  گرایشات طراحی فونت در سال 2021: 15 فونت برتر سال

سه خط عمودی که در مرکز نشانه قرار دارند به نوعی حالت رمز گونه قفل هستند که دست یابی به آن غیر ممکن است که با حالتی ساده و ریتمیک در مرکز نشان قرار دارد،و خط منحنی که در بالای نشانه است بیانگر آرامش وسیال بودن است که با آن حرکت اول زبانه قفل را می رساند و اگر بخواهیم توصیف کنیم تدایی کننده یک خط منحنی که مثل بام خانه ای که در آن سرپناه در امنیت هستند.

از فضای مثبت و منفی که از خطوط لوگو به دست آمده است ایجاد سطح کرده است و به نحو احسن از فضای مثبت و منفی دقیقیقی استفاده شده است، از کنار هم گرفتن خطوط  تیره و روشن (منفی و مثبت) ایجاد سطح کرده است، و حرکت چون از تکرار به وجود می آید پس در این لوگو با حرکتی پی در پی به زیبای خاصی رسیده است مثل این لوگو که خود تدایی گر مشورت خطوط و نقاط است.

ریتم به نوعی ایجاد هماهنگی در کمپوزیسییون لوگو کمک کرده تا به ریتم تکامل و یکنواخت برسد با عناصر مستطیل های کوچک در وسط و منحنی بالای حالت تکامل را مرساند مثل تکامل قرص ماه.

فضای که در آن کنتراست ایجاد شده مساوی است و چشم در گرایش  متقارن و حالت مرکزیت در لوگو ایجاد کرده است و حالتی ارگانیک به خود نگرفته است.تقسیم بندی نشانه در جدول صفحه بعد نقد شده است:

 

 تحلیل لوگو در تبریز چاپ یوز 1

تحلیل لوگو در تبریز چاپ یوز2

تحلیل لوگو در تبریز چاپ یوز3

تحلیل لوگو در تبریز چاپ یوز4

تحلیل لوگو در تبریز چاپ یوز5

تحلیل لوگو در تبریز چاپ یوز6

تحلیل لوگو در تبریز چاپ یوز7

تحلیل لوگو در تبریز چاپ یوز8

تحلیل لوگو در تبریز چاپ یوز9

 

 

 

نتیجه گیری

از جایی که اسداللهی از قفل که نماد امنیت است استفاده کرده است، و کل نشان به شکل مربع بوده که مربع نماد مطلق بودن واستحکام، مکان، مقاومت و ایستایی را دارد که همه آنها به شرکت بیمه آسیا صدق می کند و مخاطب را جذب می کند.

  تحلیل لوگو 9 خودروساز معروف جهان

 

منابع تحلیل لوگو

چارئی،عبدالرضا، خلاقیت در تایپوگرافی،۱۳۹۲،فرهنگسرای میر دشتی

نجابتی،مسعود، خط در گرافیک،۱۳۸۵،کتب پیش دانشگاهی

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
برچسب :

کانون تبلیغاتی یوز

زندگی‌نامه‌ای کوتاه برای بخش شناسنامه‌تان بنویسید. این متن ممکن است برای همه نمایش داده شود.

دیدگاه

ارسال دیدگاه